Ders Bilgileri
GIDA MİKROBİYOLOJİSİ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GMÜ202 | Bahar | 4 | 0 | 4 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd.Doç.Dr. Salih AKSAY |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Gıdalarda bulunan mikroorganizmlar ve bunların gelişimine etki eden faktörlerin öğrenilmesi ve gıdalara mikrobiyal bulaşma kaynaklarının tanımlanarak mikrobiyal gelişimin azaltılması veya yok edilmesi bilgi ve becerilerinin kazanılması. Gıdalara bulaşan patajon mikroorganizmalar ve neden oldukları gıda kaynakalı hastalıklar ve zehirlenmeler ( infeksiyonlar ve intoksikasyonlar), indicator mikroorganizmalar konusunda bilgi birikimi alarak gıda hijyen ve sanitasyonu bilgi ve becerileriyle gıda kaynaklı hastalıkların önlenmesi veya kontrol altına alınmasını öğrenmek. |
İçeriği | Gıdalarda önemli olan bakteriler, mayalar ve küfler. Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların kaynakları ve bulaşma şekilleri. Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörler. Mikroorganizmaların gıdalara bulaşmasının engellenmesi, gelişmelerinin azaltılması ve yok edilmeleri. Gıda kaynaklı hastalıklar, zehirlenmeler ve nedenleri. İndikatör organizmalar. Hijyen ve sanitasyon. Mikrobiyal standartlar. Temizlik ve dezenfeksiyon. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. |
2 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. |
3 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. |
4 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Gıdalarda mikrobiyal kalitenin önemi Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler | Anlatım, tartışma |
2 | Gıdalarda mikrobiyal bulaşı kaynakları | Anlatım, tartışma |
3 | Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar | Anlatım, tartışma |
4 | Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar | Anlatım, tartışma |
5 | Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar | Anlatım, tartışma |
6 | Gıdalara mikrobiyal bulaşının önlenmesi Gıdalarda mikrobiyal gelişimin inhibisyonu | Anlatım, tartışma |
7 | Mikrobiyal gelişimin kontrol altına alınması (mikroorganizmaların öldürülmesi) | Anlatım, tartışma |
8 | Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar (enfeksiyon) | Anlatım, tartışma |
9 | Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar (intoksikasyon) | Anlatım, tartışma |
10 | Arasınav | Yazılı sınav |
11 | Mikotoksinler ve mikotoksikozis | Anlatım, tartışma |
12 | İndikatör mikroorganizmalar | Anlatım, tartışma |
13 | Gıda hijyeni ve personel hijyeni Sanitasyon, Temizlik, Dezenfeksiyon | Anlatım, tartışma |
14 | Mikrobiyolojik standartlar, Mikrobiyolojik kalite kontrolunda kullanıllan metotlar | Anlatım, tartışma |
15 | ||
16 | Son Sınav | Yazılı sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | 3. Erkmen, O. 2010. “Gıda Mikrobiyolojisi” Efil Yayınevi, Ankara. | ||
2 | Ünlütürk, A., Turantaş, F. 2003. “Gıda Mikrobiyolojisi”. Meta Basım Matbaacılık Hiz. Bornova İzmir. | ||
3 | Anonymous. 2003. “Merck Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları” Ed: A.K. Halkman. Başak Matbaacılık, Ankara. | ||
4 | Karapınar, M. 1995. Gıdaların Mikrobiyolojik Kalite Kontrolu”. Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu Yayın No:6. Bornova,İzmir. | ||
5 | Hobbs, B.C., Roberts, D. 1987. “Food Poisining and Food Hygiene”. 5th Ed. Edward Arnod, Victoria, Australia | ||
6 | Frazier, W.C., Westhoff, D.C. 1988. “Food Microbiology” 3rd edition. Mcgraw-Hill. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.2 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
3 | 0.1 | 3 | 1. Ödev |
4 | 0.1 | 12 | Seminer |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. | 1͵6͵7͵11 | 1͵2͵3͵4 |
2 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. | ||
3 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. | ||
4 | Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
7 | Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 1 | 14 | 14 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 1 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
15 | Son Sınav | 1 | 2 | 2 |
100 |