Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

GIDA MİKROBİYOLOJİSİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GMÜ202 Bahar 4 0 4 4
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) Yok
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Salih AKSAY
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar Yok
Staj Durumu Yok
Amacı Gıdalarda bulunan mikroorganizmlar ve bunların gelişimine etki eden faktörlerin öğrenilmesi ve gıdalara mikrobiyal bulaşma kaynaklarının tanımlanarak mikrobiyal gelişimin azaltılması veya yok edilmesi bilgi ve becerilerinin kazanılması. Gıdalara bulaşan patajon mikroorganizmalar ve neden oldukları gıda kaynakalı hastalıklar ve zehirlenmeler ( infeksiyonlar ve intoksikasyonlar), indicator mikroorganizmalar konusunda bilgi birikimi alarak gıda hijyen ve sanitasyonu bilgi ve becerileriyle gıda kaynaklı hastalıkların önlenmesi veya kontrol altına alınmasını öğrenmek.
İçeriği Gıdalarda önemli olan bakteriler, mayalar ve küfler. Gıdalarda bulunan mikroorganizmaların kaynakları ve bulaşma şekilleri. Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen faktörler. Mikroorganizmaların gıdalara bulaşmasının engellenmesi, gelişmelerinin azaltılması ve yok edilmeleri. Gıda kaynaklı hastalıklar, zehirlenmeler ve nedenleri. İndikatör organizmalar. Hijyen ve sanitasyon. Mikrobiyal standartlar. Temizlik ve dezenfeksiyon.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.
2 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.
3 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.
4 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Gıdalarda mikrobiyal kalitenin önemi Gıdalarda mikroorganizmaların gelişimini etkileyen iç ve dış faktörler Anlatım, tartışma
2 Gıdalarda mikrobiyal bulaşı kaynakları Anlatım, tartışma
3 Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar Anlatım, tartışma
4 Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar Anlatım, tartışma
5 Gıdalarda mikroorganizma düzeyleri ve mikrobiyal bozulmalar Anlatım, tartışma
6 Gıdalara mikrobiyal bulaşının önlenmesi Gıdalarda mikrobiyal gelişimin inhibisyonu Anlatım, tartışma
7 Mikrobiyal gelişimin kontrol altına alınması (mikroorganizmaların öldürülmesi) Anlatım, tartışma
8 Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar (enfeksiyon) Anlatım, tartışma
9 Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar (intoksikasyon) Anlatım, tartışma
10 Arasınav Yazılı sınav
11 Mikotoksinler ve mikotoksikozis Anlatım, tartışma
12 İndikatör mikroorganizmalar Anlatım, tartışma
13 Gıda hijyeni ve personel hijyeni Sanitasyon, Temizlik, Dezenfeksiyon Anlatım, tartışma
14 Mikrobiyolojik standartlar, Mikrobiyolojik kalite kontrolunda kullanıllan metotlar Anlatım, tartışma
15
16 Son Sınav Yazılı sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 3. Erkmen, O. 2010. “Gıda Mikrobiyolojisi” Efil Yayınevi, Ankara.
2 Ünlütürk, A., Turantaş, F. 2003. “Gıda Mikrobiyolojisi”. Meta Basım Matbaacılık Hiz. Bornova İzmir.
3 Anonymous. 2003. “Merck Gıda Mikrobiyolojisi Uygulamaları” Ed: A.K. Halkman. Başak Matbaacılık, Ankara.
4 Karapınar, M. 1995. Gıdaların Mikrobiyolojik Kalite Kontrolu”. Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu Yayın No:6. Bornova,İzmir.
5 Hobbs, B.C., Roberts, D. 1987. “Food Poisining and Food Hygiene”. 5th Ed. Edward Arnod, Victoria, Australia
6 Frazier, W.C., Westhoff, D.C. 1988. “Food Microbiology” 3rd edition. Mcgraw-Hill.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.2 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav
3 0.1 3 1. Ödev
4 0.1 12 Seminer

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli. 1͵6͵7͵11 1͵2͵3͵4
2 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.
3 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.
4 Öğrenciler gıda, toplum ve insan sağlığında risk oluşturan gıda kaynaklı hastalıklar ve neden olan patojenleri ve saprofitleri tanıyabilmeli ve gerekli önlemleri önerebilmeli. Gıda üretiminde ve işletmelerinin tasarımında etkin hijyen ve sanitasyon uygulamalarını bilmeli.

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 4 56
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 1 5 5
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 2 2
7 Ara Sınav 1 2 2
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 1 14 14
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 1 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 5 5
15 Son Sınav 1 2 2
100