Ders Bilgileri
GASTRONOMİ VE GIDA BİLİMİNE GİRİŞ | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
GST105 | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Yrd. Doç.Dr. Serpil YALIM KAYA |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Bu dersin amacı temel gıda bileşenleri, gıda bileşenlerinin özellikleri ve işleme ve depolama sırasında gıda bileşenlerindeki değişimler ile ilgili bilgilerin kazandırılmasıdır. |
İçeriği | Bu ders kapsamında gıdayı oluşturan bileşenlerin fiziksel ve kimyasal yapıları, gıda hazırlamada bu bileşenlerin fiziksel ve işlevsel etkileri ve gıda bileşenlerinde gıdaların hazırlama, depolama ve saklama aşamalarında meydana gelen değişimler anlatılacaktır. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Gıda maddelerinin temel bileşim öğelerini bilir. |
2 | Gıda maddelerinin işlenmesi sırasında gıdanın temel bileşenlerinde meydana gelen değişimleri ve bu değişimlerin yiyecek-içecek kalitesi üzerindeki etkilerini yorumlar |
3 | Gıda maddelerinin yapısında bulunan suyun önemini ve diğer gıda bileşenleri ile olan ilişkisini tanımlar. |
4 | Protein ve aminoasitleri yorumlar. |
5 | Monosakkaritler, oligosakkaritler ve polisakkaritleri analiz eder. |
7 | Gıda katkı maddelerini tanımlar. |
6 | Lipidler ve yağ asitlerini yorumlar. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
3 | Gıdalarda bulunan suyun önemi ve fonksiyonları. | Anlatım, tartışma |
1 | Giriş - Gastronomi ile ilgili kavramlar. | Anlatım, tartışma |
2 | Gastronominin bilimsel ve sanatsal yönleri. - Gastronomi ve mutfak sanatları bölümünde gıda biliminin temellerini öğrenmenin amacı. | Anlatım, tartışma |
4 | Gıdalarda bulunan suyun yapısı, miktar ve çeşidinin gıdanın fiziksel ve duyusal özellikleri üzerindeki etkisi. | Anlatım, tartışma |
5 | Gıdalarda bulunan karbonhidratlar; basit şekerler ve kompleks karbonhidratlar. | Anlatım, tartışma |
6 | Gıdalarda bulunan karbonhidratların önemi ve fonksiyonları. | Anlatım, tartışma |
7 | Gıdalarda bulunan proteinler ve aminoasitler. | Anlatım, tartışma |
8 | Gıdalarda bulunan proteinlerin önemini ve fonksiyonları - protein denatürasyonu | Anlatım, tartışma |
9 | Ara sınav | |
10 | Emülsiyon, köpük ve jel oluşumu. | Anlatım, tartışma |
11 | Emülsiyon, köpük ve jel oluşumu. | Anlatım, tartışma |
12 | Gıdalarda bulunan lipidlerin önemini ve fonksiyonları. | Anlatım, tartışma |
13 | Gıdalarda bulunan lipidlerin önemini ve fonksiyonları. | Anlatım, tartışma |
14 | Gıda katkı maddeleri | Anlatım, tartışma |
15 | Gıda katkı maddeleri | Anlatım, tartışma |
16 | Son Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Saldamlı, İlbilge. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2007. | ||
2 | Damodaran, S., Parkin, K.L., Fennema, O.R. Fennema's Food Chemistry, Fourth Edition (Food Science and Technology). CRS Press, 2007. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Gıda maddelerinin temel bileşim öğelerini bilir. | 2 | 1͵2 |
2 | Gıda maddelerinin işlenmesi sırasında gıdanın temel bileşenlerinde meydana gelen değişimleri ve bu değişimlerin yiyecek-içecek kalitesi üzerindeki etkilerini yorumlar | 2 | 1͵2 |
3 | Gıda maddelerinin yapısında bulunan suyun önemini ve diğer gıda bileşenleri ile olan ilişkisini tanımlar. | 2 | 1͵2 |
4 | Protein ve aminoasitleri yorumlar. | 2 | 1͵2 |
5 | Monosakkaritler, oligosakkaritler ve polisakkaritleri analiz eder. | 2 | 1͵2 |
7 | Gıda katkı maddelerini tanımlar. | 2 | 1͵2 |
6 | Lipidler ve yağ asitlerini yorumlar. | 2 | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 4 | 56 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 0 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 3 | 3 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 3 | 2 | 6 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 5 | 5 |
15 | Son Sınav | 1 | 1 | 1 |
100 |