Ders Bilgileri
ATATÜRK İLKELERİ VE INKILAP TARİHİ-1 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Kodu | Dönemi | Teori | Uygulama | Ulusal Kredisi | AKTS Kredisi | |
Saat / Hafta | ||||||
AİL101 | Güz | 2 | 0 | 2 | 2 |
Ön Koşulu Olan Ders( ler ) | Yok |
Dili | tr |
Türü | Zorunlu |
Seviyesi | Lisans |
Öğretim Elemanı( ları ) | Atatürk İlkeleri ve Inkılap Tarihi Bölümü Okutmanları |
Öğretim Sistemi | Yüz Yüze |
Önerilen Hususlar | Yok |
Staj Durumu | Yok |
Amacı | Üniversite gençliğine Türk devrimi’ni zorunlu kılan tarihsel koşulları, Osmanlı Devleti’nin sona ermesi ve Anadolu’nun işgaline karşı Mustafa Kemal Atatürk önderliğindeki ulusal bağımsızlık mücadelesini ve Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşuna ilişkin temel bir bakış açısı kazandırmak. |
İçeriği | Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi-I dersiyle, Türk Devrimi’nin ortaya çıktığı tarihsel koşullar anlatılarak devrimin amacı ve anlamına yer verilmiştir. |
Dersin Öğrenim Çıktıları
# | Öğrenim Çıktıları |
---|---|
1 | Öğrencinin geçmişi ve bugünü anlayabilmesi ve tarih bilincine sahip olabilmesi. |
2 | Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları kavrayabilme. |
3 | Osmanlı Devleti’nin gerilemesinin nedenlerini kavrayabilme ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirme yapabilme. |
4 | Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini kavrayabilme. |
5 | Ulusal egemenliğin hâkim kılınması düşüncesi çerçevesinde ulusal Kurtuluş Savaşı’nın örgütlenme aşamaları ve TBMM’nin açılmasının önemini kavrayabilme. |
6 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeler hakkında doğru bilgiler edinebilme. |
7 | Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu hakkında doğru bilgiler edinebilme. |
8 | Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını kavrayabilme. |
Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği
# | Konular | Öğretim Yöntem ve Teknikleri |
---|---|---|
1 | Dersin Tanıtımı ve Derste Geçen Kavramları tanıtma | Anlatım, Tartışma |
2 | Türk Devrimine Yol Açan Gelişmeler: Dünyada Demokrasinin Gelişimi | Anlatım, Tartışma |
3 | Osmanlı Modernleşmesi (Tanzimat Dönemi) | Anlatım, Tartışma |
4 | Osmanlı Modernleşmesi (II. Meşrutiyet Dönemi) | Anlatım, Tartışma |
5 | I. Dünya Savaşı Öncesindeki Gelişmeler | Anlatım, Tartışma |
6 | I. Dünya Savaşı ve Sonrasında Osmanlı Devleti | Anlatım, Tartışma |
7 | Ulusal Direnişin Örgütlenmesi | Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Sınav |
9 | Kongreler ve Misak-ı Milli | Anlatım, Tartışma |
10 | TBMM’nin Kurulması | Anlatım, Tartışma |
11 | İç İsyanlar, Sevr Antlaşması, Ulusal Kurtuluş Savaşının Maddi Kaynakları | Anlatım, Tartışma |
12 | Ulusal Kurtuluş Savaşı ve Cepheler | Anlatım, Tartışma |
13 | TBMM’nin Dış İlişkileri | Anlatım, Tartışma |
14 | Cumhuriyet’in İlanı | Anlatım, Tartışma |
15 | Türk Devriminin Nitelikleri | Anlatım, Tartışma |
16 | Son Sınav | Sınav |
Resources
# | Malzeme / Kaynak Adı | Kaynak Hakkında Bilgi | Referans / Önerilen Kaynak |
---|---|---|---|
1 | Komisyon, Çağdaş Türkiye Tarihi: Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Mersin Üniversitesi Yayınları, Mersin, 2003. | ||
2 | Mustafa Kemal ATATÜRK, Nutuk, 1919-1927, Atatürk Araştırma Merkezi Yayınları, Ankara, 1999 | ||
3 | Ergün AYBARS, Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Ercan Kitabevi, İzmir, 2000 | ||
4 | Suna KİLİ, Türk Devrim Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2001 | ||
5 | Ahmet Mumcu, Tarih Açısından Türk Devriminin Temelleri ve Gelişimi, İnkılap Kitabevi, İstanbul, 1996 | ||
6 | Şerafettin TURAN, Türk Devrim Tarihi, 4 Cilt, Bilgi Yayınevi, Ankara, 1999 | ||
7 | Şevket Süreyya AYDEMİR, Enver Paşa, Makedonya’dan Orta Asya’ya, 3 Cilt, Remzi Kitabevi, İstanbul, 1995 | ||
8 | A. Haluk ÜLMAN, I. Dünya Savaşı’na Giden Yol ve Savaş, İmge Yayınları, Ankara, 2002 | ||
9 | Kazım KARABEKİR, Ermeni Dosyası, Emre Yayınları, İstanbul, 2005 | ||
10 | Kamuran GÜRÜN, Ermeni Dosyası, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2005 | ||
11 | Azmi SÜSLÜ, Ermeniler ve 1915 Tehcir Olayı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Yayınları, Ankara, 1990 | ||
12 | Bilal ŞİMŞİR, Osmanlı Ermenileri, Bilgi Yayınları, Ankara, 1986 | ||
13 | Komisyon, Ermeniler: Sürgün ve Göç, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 2004 | ||
14 | Yusuf HALAÇOĞLU, Ermeni Tehciri, Babıali Kültür Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
15 | Sabahattin SELEK, Anadolu İhtilali, Kastaş Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
16 | Zeki SARIHAN, Kurtuluş Savaşı Günlüğü, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1996 | ||
17 | Sina AKŞİN, İstanbul Hükümetleri ve Milli Mücadele, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul, 2004 | ||
18 | Alptekin MÜDERRİSOĞLU, Kurtuluş Savaşı’nın Mali Kaynakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara | ||
19 | Uluğ İĞDEMİR, Heyet-i Temsiliye Tutanakları, Türk Tarih Kurumu Yayınları, Ankara, 1989 | ||
20 | Cemil BİLSEL, Lozan, 2 Cilt, Sosyal Yayınları, İstanbul, 1998 | ||
21 | Seha MERAY, Lozan Barış Konferansı, Tutanaklar-Belgeler, 8 Kitap, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001. |
Ölçme ve Değerlendirme Sistemi
# | Ağırlık | Çalışma Türü | Çalışma Adı |
---|---|---|---|
1 | 0.4 | 1 | 1. Ara Sınav |
2 | 0.6 | 5 | Son Sınav |
Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri
# | Öğrenim Çıktıları | Program Çıktıları | Ölçme ve Değerlendirme |
---|---|---|---|
1 | Öğrencinin geçmişi ve bugünü anlayabilmesi ve tarih bilincine sahip olabilmesi. | 1͵2 | |
2 | Çağdaş dünya tarihini etkilemiş olan önemli olayları kavrayabilme. | 1͵2 | |
3 | Osmanlı Devleti’nin gerilemesinin nedenlerini kavrayabilme ve Batı’daki gelişmeler ölçeğinde değerlendirme yapabilme. | 1͵2 | |
4 | Dünyanın değişen koşulları içerisinde Osmanlı modernleşmesini kavrayabilme. | 1͵2 | |
5 | Ulusal egemenliğin hâkim kılınması düşüncesi çerçevesinde ulusal Kurtuluş Savaşı’nın örgütlenme aşamaları ve TBMM’nin açılmasının önemini kavrayabilme. | 1͵2 | |
6 | Günümüz dünya siyaseti içinde bazı tartışmalara konu olan ve Türkiye’nin geçmişinde yer alan tarihsel gelişmeler hakkında doğru bilgiler edinebilme. | 1͵2 | |
7 | Türk Bağımsızlık Savaşı, Atatürk, Atatürk’ün düşünce ve görüşleri ile Türkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşu hakkında doğru bilgiler edinebilme. | 1͵2 | |
8 | Lozan Barış Antlaşmasıyla tam bağımsız, çağdaş, diğer devletlerle eşit onurlu bir Türk Devleti’nin kurulduğunu ve yeni devletin tüm dünya ülkeleri tarafından tanındığını kavrayabilme. | 1͵2 |
Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.
İş Yükü Detayları
# | Etkinlik | Adet | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|---|
0 | Ders Süresi | 14 | 2 | 28 |
1 | Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
2 | Sunum ve Seminer Hazırlama | 1 | 0 | 0 |
3 | İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması | 3 | 0 | 0 |
4 | Belge/Bilgi listeleri oluşturma | 0 | 0 | 0 |
5 | Atölye | 0 | 0 | 0 |
6 | Ara Sınav için Hazırlık | 1 | 1 | 1 |
7 | Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
8 | Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
9 | Ödev | 0 | 0 | 0 |
10 | Ara Proje | 0 | 0 | 0 |
11 | Ara Uygulama | 0 | 0 | 0 |
12 | Son Proje | 0 | 0 | 0 |
13 | Son Uygulama | 0 | 0 | 0 |
14 | Son Sınav için Hazırlık | 1 | 2 | 2 |
15 | Son Sınav | 1 | 4 | 4 |
50 |