Slide background
Mersin Üniversitesi

Ders Bilgileri

BESLENMENİN TEMEL İLKELERİ
Kodu Dönemi Teori Uygulama Ulusal Kredisi AKTS Kredisi
Saat / Hafta
GST108 Bahar 3 0 3 3
Ön Koşulu Olan Ders( ler )
Dili tr
Türü Zorunlu
Seviyesi Lisans
Öğretim Elemanı( ları ) Yrd.Doç.Dr. Serpil YALIM KAYA
Öğretim Sistemi Yüz Yüze
Önerilen Hususlar
Staj Durumu Yok
Amacı Bu ders yeterli ve dengeli beslenmenin genel bilimsel ilkelerini öğretmeyi amaçlamaktadır.
İçeriği Bu ders kapsamında; beslenme ve sağlık ilişkisi, besleyici ve sağlıklı bir diyetin bileşenleri, kişisel beslenme ilkeleri, enerji gereksinmeleri ve hesaplamaları, karbonhidrat, yağ, protein, vitamin ve mineraller gibi gıda bileşenlerinin beslenme üzerindeki önemi, dengeli beslenme ve menu planlama gibi konular işlenecektir.

Dersin Öğrenim Çıktıları

# Öğrenim Çıktıları
1 Beslenmenin temel ilkelerini ve sağlıkla ilişkisini kavrar.
2 Temel gıda bileşenlerinin (karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler ve mineraller) vücuttaki fonksiyonlarını ve beslenmedeki önemini kavrar.
3 Dengesiz ve yetersiz beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrar.
4 Yemeklerin kalorisini hesaplar.
5 Yetişkin bireylerin günlük enerji gereksinimlerini hesaplar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

# Konular Öğretim Yöntem ve Teknikleri
1 Giriş. – Gıda Bileşenlerinin beslenme açısından önemi. Anlatım, tartışma
2 Gıdaların vücuttaki fonksiyonları. Anlatım, tartışma
3 Karbonhidratlar ve beslenmedeki önemi. Anlatım, tartışma
4 Yağlar ve beslenmedeki önemi. Anlatım, tartışma
5 Proteinler ve beslenmedeki önemi. Anlatım, tartışma
6 Besin öğelerinin metabolizması. Anlatım, tartışma
7 Yeterli ve dengeli beslenme. Anlatım, tartışma
8 Beslenme ve sağlık ilişkisi. Anlatım, tartışma
9 Ara sınav
10 Günlük enerji ihtiyacının hesaplanması. Anlatım, tartışma
11 Yemek kalorisi hesaplama. Anlatım, tartışma
12 Yemek kalorisi hesaplama. Anlatım, tartışma
13 Bazı gıdaların ortalama besin içerikleri. – Pişirme yöntemleri ve pişme esnasında önemli besin değeri kayıpları. Anlatım, tartışma
14 Bazı hastalıklar için beslenme şekilleri. Anlatım, tartışma
15 Sağlıklı menüler oluşturma ve menülerin besin içeriği değerlerinin hesaplanması. Anlatım, tartışma
16 Son Sınav

Resources

# Malzeme / Kaynak Adı Kaynak Hakkında Bilgi Referans / Önerilen Kaynak
1 Erdoğan, S. Beslenme ve Besin Teknolojisi, Detay Yayıncılık, Ankara, 2009.
2 Bulduk, S. Beslenme İlkeleri ve Menü Planlama, Detay Yayıncılık, 2005.
3 Baysal, A. Beslenme, Hatipoğlu, Ankara, Yayıncılık, 2009.

Ölçme ve Değerlendirme Sistemi

# Ağırlık Çalışma Türü Çalışma Adı
1 0.4 1 1. Ara Sınav
2 0.6 5 Son Sınav

Dersin Öğrenim Çıktıları ve Program Yeterlilikleri ile İlişkileri

# Öğrenim Çıktıları Program Çıktıları Ölçme ve Değerlendirme
1 Beslenmenin temel ilkelerini ve sağlıkla ilişkisini kavrar. 2 1͵2
2 Temel gıda bileşenlerinin (karbonhidratlar, yağlar, proteinler, vitaminler ve mineraller) vücuttaki fonksiyonlarını ve beslenmedeki önemini kavrar. 2 1͵2
3 Dengesiz ve yetersiz beslenmeden kaynaklanan sorunları ve hastalıkları kavrar. 2͵3 1͵2
4 Yemeklerin kalorisini hesaplar. 2 1͵2
5 Yetişkin bireylerin günlük enerji gereksinimlerini hesaplar. 2 1͵2

Not: Ölçme ve Değerlendirme sütununda belirtilen sayılar, bir üstte bulunan Ölçme ve Değerlerndirme Sistemi başlıklı tabloda belirtilen çalışmaları işaret etmektedir.

İş Yükü Detayları

# Etkinlik Adet Süre (Saat) İş Yükü
0 Ders Süresi 14 3 42
1 Sınıf Dışı Ders Süresi (Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
2 Sunum ve Seminer Hazırlama 0 0 0
3 İnternette tarama, kütüphane ve arşiv çalışması 0 0 0
4 Belge/Bilgi listeleri oluşturma 0 0 0
5 Atölye 0 0 0
6 Ara Sınav için Hazırlık 1 3 3
7 Ara Sınav 1 1 1
8 Kısa Sınav 0 0 0
9 Ödev 3 3 9
10 Ara Proje 0 0 0
11 Ara Uygulama 0 0 0
12 Son Proje 0 0 0
13 Son Uygulama 0 0 0
14 Son Sınav için Hazırlık 1 5 5
15 Son Sınav 1 1 1
75